7 نوامبر 2022- بر اساس تحقیقات گزارش شده در Acta Diabetologica، افراد مبتلا به نفروپاتی دیابتی اثبات شده با بیوپسی، در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری مرحله نهایی کلیوی هستند.

شیوع دیابت در سراسر جهان در نتیجه افزایش نرخ چاقی، سندرم متابولیک و غربی شدن سبک زندگی در حال افزایش است. در حال حاضر، مشخص نیست که این تحولات چقدر بر بار جهانی بیماری کلیوی دیابتی (DKD) تأثیر خواهد داشت.

در این مطالعه، محققان به دنبال درک بهتر ارتباط بین بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک (MAFLD) و مرحله نهایی بیماری کلیوی (ESRD) در بیماران مبتلا به نفروپاتی دیابتی تایید شده با بیوپسی، بودند.

ارزیابی‌های گذشته‌نگر بر روی 316 بیمار که نفروپاتی دیابتی آنها از طریق بیوپسی در فاصله ی ژانویه 2008 و دسامبر 2019 تأیید شده بود، انجام گردید. از تکنیک تطبیق امتیاز گرایش ((PSM[1] برای اصلاح نابرابری‌های جنسی، سن، نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمین زده پایه، آلبومین سرم، پروتئین ادرار 24 ساعته، هموگلوبین و فشار خون سیستولیک، قبل از مقایسه خطر بروز ESRD در 50 بیمار مبتلا بهMAFLD  و 50 بیمار بدون MAFLD، استفاده شد.

نتایج کلیدی این مطالعه عبارت بود از:

· در گروه MAFLD، 19پیامد ESRD در طول دوره پیگیری متوسط ​​سه ساله وجود داشت(19 درصد).

· بر اساس تجزیه و تحلیل منحنی کاپلان مایر، بقای کلیوی در افراد مبتلا به MAFLD به طور قابل توجهی بدتر از بیماران بدون MAFLD بود(0.021=p)

· پس از تعدیل برای شش مدل، از جمله مشخصات دموگرافیک، بالینی، پاتولوژیک و همچنین استفاده از دارو در زمان بیوپسی کلیه، نسبت خطر برای MAFLD به ترتیب برابر با 3.12 ، 3.36، 3.66، 4.25 و 3.11 بود.

· بیمارانی که نمرات فیبروز کبدی بالاتری داشتند، نسبت به افرادی با نمرات فیبروز کبدی پایین‌تر، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری کلیوی مرحله نهایی(ESRD) بودند(0.002=p)

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا درمان هدفمند MAFLD پیش آگهی نفروپاتی دیابتی را افزایش می دهد، مورد نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/metabolic-associated-fatty-liver-disease-raises-risk-of-end-stage-renal-disease-101782

 



[1]Propensity score matching:تطبیق امتیاز تمایل (PSM) یک روش نیمه تجربی است که در آن محقق از تکنیک های آماری برای ساختن گروه کنترل مصنوعی استفاده می کند.